September 25, 2006

aamaar e azaab aavar!

سال تحصيلي جديد روز گذشته براي نزديك به پانزده ميليون دانش آموز و بيش از 970 هزار معلم در ايران آغاز شد. تعداد كل دانش آموزان كشور از سوي مقامات مختلف بين 14 ميليون و پانصدهزار تا 15 ميليون و 200 هزار نفر اعلام شده است. اين دانش آموزان بر اساس اعلام خبرگزاري ايلنا در 48 هزار مدرسه و 455 هزار كلاس درسي به تحصيل اشتغال دارند که به گفته حبيب‌‏الله بوربور،معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان نوسازي،توسعه و تجهيز مدارس كشور"9 ميليون و 200 هزار نفرشان از آموزش مناسب برخوردار نيستند و در مدارس دونوبته تحصيل مي‌‏كنند". براي حذف تمام مدارس دو نوبتي، 210 هزار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است كه تاكنون هيچ اعتباري به آن اختصاص نيافته است.اما این همه مشکلات جامعه دانش آموزی ایران نیست.

همزمان با آغاز سال تحصيلي يكبار ديگر برخي از مسئولان با ارائه آمارهايي از تهديد موادمخدر براي دانش آموزان سخن مي گويند. در تازه ترين آمار ارائه شده از سوي مدير كل فرهنگي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر،20.69 درصد دانشجويان و 13.3 در صد دانش آموزان كشور در معرض گرفتار شدن در دام اعتياد قرار دارند.هر چند كه برخي از صاحب نظران درصد دانش آموزان معتاد يا در معرض اعتياد را بسيار بيشتر از اين مي دانند اما مقامات آموزش و پرورش در ماه هاي اخير به دفعات آمارهاي ارائه شده در اين زمينه را بي اعتبار خوانده اند.
حميد صرامي آخرين آمار از دانش آموزان سيگاري در كشور را نيز 23 درصد از كل 14 ميليون و يانصد هزار دانش آموز كشور اعلام كرده كه با يك حساب سر انگشتي تعداد آنها نزديك به 2 ميليون و نهصد هزار نفر تخمين زده مي شود.علاوه بر اين به گفته معاون فرهنگي ستادمبارزه با مواد مخدر حدود 16 درصد دانش آموزان نيز در معرض استفاده از مشروبات الكلي قرار دارند.آمارهاي اعلام شده البته در استان هاي مختلف از رشد و كاهش نيز برخوردار است تاجايي كه صرامي درباره استان مركزي گفته كه ميزان دانش آموزان در معرض اعتياد اين استان 19 درصد و دانش آموزان در معرض استفاده از مشروبات الكلي بيش از 21 در صد است.

آسيب هاي اجتماعي نیز دانش آموزان را تهديد می کند. افسردگي عمومي دانش آموزان يكي از موارد خطرناك در اين زمينه است. ماجراي مرگ 7 دختر دانش آموز بر اثر استفاده از قرص كشنده برنج در تهران،كه سال گذشته رخ داد و برخي از مسئولان آن را نوعي خودكشي سريالي اين دانش آموزان ذكر كردند،خود زنگ خطری اساسی بود.
سوء تغذيه و آسيب هاي بهداشتي نيز از جمله تهديداتي است كه جامعه دانش آموزان كشور در معرض آن قرار دارند.امسال بر اساس وعده مسئولان آموزش و پرورش قرار است 11 ميليون دانش آموز در نواحي مختلف كشور از تغذيه رايگان شير بهره مند شوند .
از جمله آسيب هاي ديگري كه دانش آموزان را مورد تهديد قرار مي دهد گسترش ايدز است. دو سال پيش اعلام شد که 120 دانش آموز آلوده به ويروس ايدز در كشور شناسايي شده اند اما در يك سال گذشته آمارهاي تازه اي در اين باره منتشر نشده است.اگر چه برخي از مسئولان با اين تحليل كه اعلام چنين آمارهايي در تعارض با اسلامي بودن حكومت و اسلامي كردن مدارس قرار دارد اما بسياري از صاحب نظران بر اين نظر اند كه پنهانكاري در اين زمينه مي تواند به مراتب خطرناك تر باشد.




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home