October 3, 2006

بزرگداشت عزت الله انتظامی در پاریس



در مراسمی که از طرف خانه فرهنگ ایران وابسته به سفارت جمهوری اسلامی در پاریس برگزار شد از عزت الله انتظامی بازیگر قدیمی تئاتر و سینمای ایران تجلیل شایسته ای به عمل آمد.این بزرگداشت در چهار چوب هفته فرهنگ های جهان که هر ساله در آخرین هفته سپتامبر برگزار می شود صورت گرفت.

انتخاب ایران عزت الله انتظامی بود که علاوه بر برنامه بزرگداشت او در مقر سازمان یونسکو، نمایشگاهی از پوستر ها و عکس های فیلمهایش در خانه فرهنگ بر پا گردید و چهار فیلم گاو (داریوش مهرجوئی)، ناصرالدین شاه آکتور سینما (محسن مخملباف)، گاو خونی (بهروز افخمی) و آخرین فیلم او که هنوز به نمایش عمومی در نيامده، ستاره ها(فریدون جیرانی) در سالن سینمای ساختمان یونسکو نشان داده شد

تندیس "هوگو" جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره شیکاگو که در سال 1971 به خاطر فیلم گاو به انتظامی داده شد و دو قطعه عکس از کودکی و نو جوانی او از معدود دیدنی های این نمایشگاه بود.

بریده های کوتاهی از چند اظهار نظر و خاطره او را در این جا می خوانید:

کدام کار تئاتریتان بیشترین تاثیر را روی شما گذاشت؟

دکتر ساعدی از نظر من بهترین، والاترین، قشنگترین و مهم ترین پیس اش "چوب به دست های ورزيل" است. یعنی الان اگر اون را بخواهی نمایش بدی، دقیقا می تونی اوضاع سیاسی دنیا رو با کشور ما مقایسه کنی.دهاتی ها، گراز می زند به کشورشان، می روند شکارچی میاورند که گرازها را بزنند ولی غذای آنها را بدهند و دهاتی ها هر چه دارند جمع می کنند میدن به شکارچی ها. ولی گراز نمیاد و شکارچی ها غذا می خوان و اینا غذا ندارن و شکارچی ها اینا رو می زنن و اینا پناه می برن به مسجد.


از انتظامی خواستم نمونه ای از تاثیر گذاریش را روی تماشا گران تئاتر بگوید
او از شبی گفت که شهبانو فرح برای تماشای نمایش امیر ارسلان نامدار به تئاتر بیست و پنج شهریور رفته بود.یک جا هست که امیر ارسلان میخواد بره فرخ لقا رو از خونه فولاد زره دیو نجات بده. من "مرشد" بازی می کردم. وقتی داره میره من فریاد می زدم"آی امیر ارسلان از اون راه نرو، اونجا رو کندن که آسفالتش کنن، دوساله همین جور مونده." جمعیت هوار کشید. فردا شهردار عوض شد.




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home