December 1, 2006

خطر افزایش ناگهانی ایدز در ایران


به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت در حال حاضر ایذر بیماری گروه های خاص معتادان تزریقی و افراد دارای روابط جنسی غیرمتعارف در ایران است اما اگر برنامه پیشگیرانه به صورت فراگیر در کشور اجرا نشود مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، ایدز به طور ناگهانی در همه اقشار جامعه گسترش می یابد.
به گزارش فارس، محمد مهدی گویا در سمینار سراسری ایدز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت؛ بر اساس آخرین آمار موجود، تاکنون 13هزار و 702 نفر ایرانی مبتلا به ویروس HIV شده اند که از این تعداد 1709 نفر فوت کرده اند و 826 نفر وارد فاز بیماری و تحت درمان هستند.
وی افزود؛ هزینه داروی هر یک از این بیماران سالانه بالغ بر 500 تا 600 هزار تومان است و هزینه گزافی را بر دوش دولت تحمیل می کند با این حال تخمین زده می شود که تعداد واقعی مبتلایان به ویروس HIV در کشور حدود 70 هزار نفر است و تقریبا یک ششم این افراد تاکنون شناسایی شده اند.

گویا گفت؛ بیشترین آمار بروز و شناسایی موارد مبتلا به ویروس بیماری ایدز در کشور ما در سال 84 با 3087 نفر بود و در سال 85 این میزان به حدود 1800 نفر کاهش یافت اما این کاهش به هیچ وجه خوشحال کننده نیست و در اکثر کشورهایی که با افزایش ناگهانی و شیوع این بیماری در همه گروه ها مواجه شدند این تجربه دیده شده است.
به گفته وی 6/64 درصد مبتلایان به این بیماری در کشور ما از طریق اعتیاد تزریقی، 4/7 درصد از طریق رابطه جنسی، 8/1 درصد از طریق خون آلوده و 8/25 درصد نیز نامشخص است، 5/0 درصد نیز از مادر به جنین است اما این آمار نمی تواند واقعی باشد زیرا قطعا موارد ابتلا از طریق جنسی بیشتر از این میزان است.
وی گفت؛ آمارهای رسمی تعداد مردان مبتلا به این بیماری را نیز 5/94 درصد نشان می دهد اما این آمار نیز قابل تکیه نیست و قطعا در واقع امر تعداد زنان مبتلا بیش از 5/5 درصد کل مبتلایان است. همچنین آمارهای مختلفی در مورد شیوع ایدز در معتادان تزریقی وجود دارد که از 5/18 درصد تا 25 درصد متغیر است اما آمار نگران کننده وجود 6 درصد مبتلایان این بیماری در گروه معتادان غیر تزریقی است که راه انتقال ویروس به آنها نکته مهمی است.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت؛ در کشور ما حدود 800 هزار بیمار مبتلا به بیماریهای آمیزشی ثبت شده است که آمار واقعی حدود دو برابر این میزان برآورد می شود، که در همه گروههای سنی از 15 تا 49سال دیده می شود.

گویا افزود؛ اگر همه دستگاهها بر اساس برنامه دوم کنترل ایدز متعهد و پاسخگو باشند می توانیم جلوی تکرار تجربه افزایش ناگهانی بیماری ایدز را بگیریم وگرنه مانند اکثر کشورهای در حال توسعه با یک افزایش یک مرتبه ای و ناگهانی این بیماری در همه گروه های جمعیتی کشور مواجه می شویم.


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home